Plats 15 av 15:
Bentley
Empress II by Hooper & Co London.
Mellan åren 1985 till 1991 lätt karosserifirman Hooper & Co bygga om fem
stycken fabriksnya "normala fyrdörrars Bentley Turbo R bilar" till dessa
coupéer. Priset blev nästan tre gånger så högt som för standardbilarna.
Jag gjorde mycket affärer med Hooper på den tiden så jag har varit med
och följt tillverkningen under hela tiden. Man tycker något om dessa
bilar, antingen älskar man dem eller så hatar man dem skulle jag tro,
men jag gillar dessa så exotiska coupéer, framför allt bakifrån.
.jpg)
.jpg)
.jpg)
Plats 14 av 15:
Rolls-Royce Silver Cloud med systermodellen Bentley S.
För andra världskriget gjorde man inga
egna karosser på fabriken utan kunden fick köpa ett chassi bara. 1955
kom den här bilen som andra generationen med egna karosser från
Rolls-Royce & Bentley Motors i Crewe.
Den hade designas av numera en legend inom bil-design John P Blatchley (1913
- 2008). Han hade sitt förflutna som designer för den anrika
karosserifabriken Gurney Nutting, där han blev chef-designer redan vid
23 års ålder!
Han kom till Rolls-Royce under kriget då han var med och designade
flygmotorn Merlin. Silver Cloud & S hade från början en 4,9 liters rak
sexa under huven.
1959 ersättes den av en V8 på 6230 cm och döptes om till Silver Cloud II
respektive S 2.
1962 kom så serie 3 som fick fyra strålkastare i nosen. De tillverkades
fram till 1966 då efterträdaren Silver Shadow kom, även denna var
designad av Mr Blatchley. Det kan tilläggas att jag och Carina har en
Bentley S från första året 1955 som ställdes ut ny på Earls Court Show i
London som ny av fabriken.
Den bilen är nu under en totalrenovering och kommer att få samma färg
som bilen på bilden, då den är både snygg och original på vår bil från
ny.. Ja vad tycker Ni om dessa bilarna?
.jpg)
Plats 13 av 15:
Bentley Continental GT 2019. Jag bara älskar den. De första kom ju ut
redan 2003, men i år blev det en regel ansiktslyftning på både ut &
insidan. W12:a på 6,0 liter på 670 hästkrafter som får bilen att gå från
0-100 km/t på 3,8 sekunder och toppa 331 Km/t!!
.jpg)
Plats 12 av 15:
Bentley R-type Continental 1952-55
Dessa underbara Continental chassin
tillverkades mellan 1952 till 55 i 208 exemplar varav 193 fick den
vackra "fastback" karossen från H J Mulliner. Två finns i Sverige, En
ägs av Familjen Söderström i Malmö och en till vår vän Helen Elmgren,
Lidingö. Några kort är tagna av vännen Mårten Carlsson.
.jpg)
.jpg)
.jpg)
Plats 11 av 15:
Rolls-Royce Phantom II, All wheather convertible by Thrupp Maberly 1934.
Vist är den här Maharadja-bilen väldigt vacker. Jag har sett den några
gånger då den var på ett bilmuseum i Strattford Upon Avon i England.
.jpg)
Plats 10 av 15:
Det var väldigt många av Er som gillade Rolls-Royce Silver Cloud /
Bentley S. På Bentley gjordes en "Continental version" alla med special
karosser av olika slag. De var snabba fina långfärdsbilar. Här ser Ni
Bentley S III Continental 2 Door Saloon by H J Mulliner, som
tillverkades mellan 1962-66 i endast 11 exemplar. Fast den gjordes också
på S 1955-59 i 32 ex och S II 1959-62 i hela 95 exemplar.
.jpg)
.jpg)
.jpg)
Plats 9 av 15:
Bentley 4½l S/C (kompressormatade). Så här ser en riktig tävlingsbil ut.
Bentley började att bygga bilar 1919, det var 3 l modeller med 4
cylindriga motorer som vann Le Mans 24 timmars 1924 & 27. 1927 kom det
ut en 4½ liters modell som vann Le Mans
1928. Dessa gjordes i 720 exemplar fram till 1931 varav 55 försågs med
kompressor som den på bilden.
Kompressorbilarna höll dock inte så bra
och var i vinnande position tvungna att bryta på Le Mans med
sönderbrända ventiler eller kolvar. Bentley ansåg att det var bättre att
göra större motorer så han kom ut med en ny modell "6½ liter Speed Six",
dessa vann Le Mans 1929 & 1930. Men visst är 4½ l S/C en vacker och
kraftfull bil. 1931 blev det konkurs och Rolls-Royce tog över företaget.
.jpg)
Plats 8 av 15:
Rolls-Royce 40/50 HP Silver Ghost "London to Edinburgh" Sport Tourer
1913. Chassinummer 1701.
Bilen är en av världens mest kända
bilar, Den kördes ny tur och retur mellan London - Edinbourgh på endast
högsta växeln och alla motortidningar skrev om bragden. En enligt mig en
"ursnygg" sportbil från före 1:a världskriget. Jag har haft nöjet att
följa bilens renovering som skedde på P & A Wood i England.
.jpg)
Plats 7 av 15:
Rolls-Royce Phantom III Sedanca De Ville av Arthur Mulliner 1938.
Chassis nummer 3CP102.
Bilen användes som ny i huvudsak till
Concoures D´Elegance- tävlingar där den blev väldigt känd och
framgångsrik. Det skrevs också en stor artikel i Engelska Motor om
bilen.
Den ställdes av 1940 p g a kriget. Utrustningen var helt otrolig
eller vad sägs t. ex. om rakapparat, dammsugare, tekokare, skrivmaskin,
klocka, interntelefon, takräcke, operalampor, cigarretui, barskåp, bord
träpaneler i Stillahavslönn mm mm.
Redan när jag såg den här bilen första gången hos min "Bilhandlarvän"
Gerry Porter i London blev jag så förälskad i den. En lågmilare helt i
originalskick. Sist jag såg bilen var på Annual Rally i England sommaren
2018. Nu är den till salu hos P & A Wood.
.jpg)
.jpg)
.jpg)
Plats 6 av 15:
Rolls-Royce Phantom V Sedanca De Ville av James Young 1959-1967
Jag älskar verkligen dessa så enormt
stora bilar med den så fina designen från James Young. De byggde 196
karosser på dessa chassier och av dem var det 10 Sedanca De Ville, det
vill säga att det fanns ett tak att ta bort över chauffören.
Man fick
också låna det av Hooper & Co designade bakre sidofönster som är som en
spets nedtill, bara två sådana byggdes som Sedanca De Ville. Den sista
1967 åt Jack Barcley som köpt upp James Young. Den lackerades i
ägarföretagets färger Gul & Svart.
.jpg)
.jpg)
.jpg)
Plats 5 av 15:
Bentley Tourer by Vanden Place 1933-40.
Efter att Rolls-Royce köpt upp krisdrabbade Bentley 1931 visste man inte
riktigt vad man skulle göra med märket efter att man stängt ned deras
fabrik.
Det fick bli en bil som byggde på det "lilla Roll-Royce chassiet" men
med dubbla förgasare så att de blev lite sportigare. De första kom ut
1933. Många olika karossfabriker har gjort stordåd på dessa så snabba
och kvalitetsmässigt fina chassina.
De finaste enligt mig var dessa öppna karosser från Vanden Place. Den
första byggdes åt världsrekordhållaren på bil, Malcom Campbell. Endast
17 karosser kom att byggas.
.jpg)
Plats 4 av 15:
Rolls-Royce Phantom II Continental "Three Position Drophead Coupé" by
Gurney Nutting.
Vilka underbara bilar, man kunde välja att ha cabrioletten helt stängd
eller halvöppen alterantivt helt öppen. Därför namnet "Three Posistion
Drophead Coupe".
Designer var H R Owen i London och Gurney Nutting
byggde endast 12 exemplar.
.jpg)
Plats 3 av 15: "Bronsmedalj"
Rolls-Royce Silver Cloud Drop Head Coupé by H J Mulinner. Den här bilen
är av serie 2 som byggdes mellan 1959 till 1962 i 107 exemplar. Vi fick
förtroendet att renovera den här bilen till nyskick.
Det kom också att
bli min och Carinas bröllopsbil. Den såldes senare till Sant Moritz där
den vann första pris på en mycket stor Concurse De Elegance tävling.
.jpg)
Plats 2 av 15: "Silvermedalj"
Ja på andra plats blev det återigen en specialkaross från 1950-talet.
Bentley S Continental 2 Door Drope Head Coupe by Park Ward. Designad av
smått legendariska John Blatchley. Dessa vackra cabrioleter byggdes bara
på Bentley S chassin med den stora sexcylindriga motorn 1955-59. Totalt
gjorde man 95 stycken (+ 4 stycken på R-type Continental).
.jpg)
Plats 1 av 15: "Guldmedalj"
Ja här ser Ni den för mig utan tvekan vackraste och mest
intressanta bilen som någonsin tillverkats.
Det är en Rolls-Royce 40/50 HP "Silver Ghost" Open Top
Roi-Des-Belges av Barker & Co 1907. Chassinummer:60551.
Registreringsnummer AX 201.
Den
stora sexcylindriga chassina med namnet 40/50 HP
tillverkades mellan 1907 till 1925 i totalt 7.876 exemplar.
De kunde beställas i tre versioner. "N" = Nickel, "B" =
Brass samt "S" = Silver. Nästan alla var i "N"-version.
Den här
bilen 60551 var den 12:e tillverkade och kom att bli
Försäljningschefen Claude Johnson demonstrationsbil. Han
lät tillverka den i Silver versionen med den otroligt vackra
karossen av favorit karosseritillverkaren Baker & Co. Bilen
lackerades i silver och han lät döpa den till "Silver Ghost".
Namnet syftade på den tysta gången och dess färg, samt att
alla blank delar var i silver! När bilen var ny var den med
i "The Scottish reliability trials" och direkt efter det
kördes den "Non Stop" mellan London och Glasgow i hela
24.000 km! Det var fyra förare som turades om att köra den
dygnet runt, en av dem var Charles Rolls.
Efter detta för
tiden extrema provet, plockades bilen isär i alla dess delar
och sattes ihop igen. Reparationen kostade endast dryg £2 i
reservdelar. Detta var en enorm bragd och det skrevs spaltkilometers i all värdens press om detta och så var
slogan "The Best Car In The World" uppkommen.
1908
såldes bilen till en man som körde massor av mil med den
fram till 1948 då han skänkte tillbaks den till Rolls-Royce
Motors! 1991 fick P&A Wood i Essex i uppdrag att
totalrenovera bilen till absolut nyskick av fabriken.
Jag
hade äran att följa hela renoveringen kvartalsvis som tog
några år i anspråk. Även därefter har jag sett den minst en
gång om året. Bilen ägs nu av Bentley Motors då den ingick i
affären då de tog över hela fabriken 1998.
BMW som har
rättigheterna till namnet Rolls-Royce har förgäves försökt
att köp loss den. Men Volkswagen vill ha kvar bilen i sina
samlingar som ju är den mest kända av alla bilar. Den har
troligen ett värde idag på mellan 500 miljoner till 1
miljard!
Jag tror
att bilden där jag sitter på den är tagen på min 50-årsfest
2008.
.jpg)
.jpg)
.jpg)
När Cloude Johnson var ute och
demokörde bilen med någon dignitet, brukade han åka till en
svag uppförsbacke. Lägga i högsta växeln och öka handgasen
något. Gå ur bilen och gå snabbt ett varv runt den, medan
den gick av sig själv (!). Kliva upp i bilen och ge gasen i
botten och acca till hög hastighet, utan ett enda ryck. Allt
på högsta växeln! Det brukade sluta med att passagerarna
köpte sig en Silver Ghost "Ty ingen anna bil på marknaden
var i stånd till något liknande".
|