The story of
Byte av fjädrarna i bakvagnen - Silver Shadow 1969
 
Har retat mig på att bilen sett baktung ut. På träffarna har många lagt märke till detta och bilen har blivit känd för att den hänger där bak.
Vid en garageträff hos Rohdins, för flera år sedan fick jag besked om att höjden går inte att justera utan bakfjädrarna måste bytas.

Beställer nya fjädrar från Introcar. Min tanke är att själv byta dessa. Har ju sett på webben hur man ska göra.

Men, en höftoperation kom emellan och därför lät jag anlita en lokal bilverkstad (Gävle) för bytet.
Hade tankat hem en bra beskrivning och dessutom hade jag lämnat verkstadshandboken i bilen.
Där framgår det tydligt hur man gör. Ett par timmars jobb.

Lämna in bilen och de skulle ta den direkt. Räknade med att nästa dag hämta den. Efter tre dagar - är inte bilen klar. Åker till verkstaden och ser att bilen är på lyften och är inte klar. Vad har hänt?  Får veta att drivaxlarna är för korta. Va, hur kan de bli för korta efter 50 år?

De hade bytt fjädrarna och skulle köra bilen av lyften. Då small det. Drivaxlarna hade hoppat ur.
Varför?

Det visade sig att de hade inte lossat drivaxlarna. När de sänkte ner fjädrarna så gled drivaxarna ur sitt läge. De täcktes av en gummidamask och därför såg de inte detta. De hade sedan problem med att lyfta tillbaka fjädrarna i rätt läge.

Fick använda mycket kraft. När de pressade upp fjädrarna så innebar det att de samtidigt tryckte ut hjulen eftersom drivaxlarna inte var i rätt läge. Hjulen pressades ut hela 15 cm.

När hjulen tryckts ut så blev naturligtvis "drivaxlarna för korta". På bilden kan du se hur hjulen skevar.

Hur stor är skadan? Verkstaden hade en verkstadsförsäkring och skadan anmäldes till försäkringsbolaget. De meddelade att försäkringen skulle betala skadan.

Försäkringsbolaget tog beslutet om att bilen skulle fraktas till Rohdins Classic Car i Trollhättan.

De såg böjda stag, förstörda drivaxlar, lager mm. När de tog ner den stora främre bakvagnsbryggan såg de skadan (bucklan) i mitten överkant. Syns tydligt på bilden. Skador för över 100.000 kr.

Ja, till slut ringer Anders och Bilen är klar. Hämtar den i samband med deras garageträff 1 sep.
De gjorde andra justeringar vilket innebar att bilen gick som en dröm hem. En är nöjd.