Henry Royce - Den maskiningenjören
Tony James

I hans tidiga liv var Royce en mycket framgångsrik elektroingenjör. Här beskriver författaren Royce senare i livet som ett fullbordat maskiningenjör.

Uppdateras och stärkt
I slutet av 1902 återvände Fredrik Henrik Royce från hans kryssning med sin fru Mimmi, för att besöka sina släktingar i Sydafrika, känsla både utvilad och uppfriskad. Hans företag, FH Royce Limited, men framgångsrik hade drabbats av en nedgång i intäkter på grund av konkurrens från konkurrerande, billigare produkter som importeras från USA och Tyskland.

Royce hade pendlade under en tid från Old Trafford och Cooke Street till sitt hem blygsamt namn Brae Cottage, som han hade byggt 1898 i Leigh Road Knutsford, Cheshire. Han gjorde nog inte pendla i hans De-Dion fyrhjuling som var mer av en rolig maskin snarare än en seriös bil med sin spinkiga konstruktion och encylindrig motor.

Iseptember 1902 köpte Royce en bok med titeln The Automobile - dess konstruktion och hantering. Detta översattes från ett franskt original bok skriven av Gerard Lavergne. Det är sannolikt att utgöra en del av hans läsning bibliotek under tio veckor kryssning till Sydafrika och tillbaka. Dessutom skulle det inte ha undgått Royce varsel att lagstiftningen i Förenade kungariket hade hållit tillbaka utvecklingen i bil teknik jämfört med dess nära granne över kanalen - Frankrike.

Det är därför mycket troligt faktiskt att Royce logiska sinne skulle välja en fransk bil för fördjupad studie.
Därför är det ingen överraskning att Royce skulle uppfatta de affärsmässiga möjligheterna att producera en bil och logiken i sitt beslut att köpa en Deceauville. Royce hade förvärvat erfarenhet och visdom att välja en nyutvecklad företag och Automobile Engineering var säkert det.

TA vad som finns ...
Även om Deceauville var en bra bil för sin tid, hade Royce köpt en begagnad en. Det levererades till Station i London Road Manchester, där Royce fanns. Tyvärr misslyckades de att starta den och det var därför den skjuts till Blake Street där det reparerades. Royce använde Deceauville 10 HP för en viss tid att bekanta sig med dess egenskaper. Det var bullriga och led av vibrationer.
Royce blev missnöjd med detaljer i bilens design och beslutade att helt avveckla den för att göra detaljerade ritningar av varje del. Royce ville undersöka dem på djupet och ändra varje del för att förbättra den.

... Och göra det bättre
Royce meddelat styrelsen FH Royce Ltd att han avsåg att bygga tre prototyper bilar. Ernie Wills utsågs Foreman av bilen projektet och två unga lärlingar, Eric Platford och Tom Haldenby, utsågs att hjälpa till.
Det var otillräcklig med rum på Old Trafford fungerar så Royce och hans team etablerat sig i bolagets ursprungliga lokaler i Blake Street. Det första testet av Royce 10 hk motor ägde rum den 16 september 1903 och den första bilens första körningen ägde rum den 1 april 1904. Tre veckor senare, lånade Henrik Edmunds bilen och trädde den i de "Trials Side Slip". Den första dagen av försöken omfattade Royce bil 145,5 miles med en medelhastighet på 16,5 miles per timme. Bilen var exceptionellt tyst och extremt tillförlitliga.

ROLLS OCH ROYCE MEET
Henry Edmunds övertalade Charles Stuart Rolls resa till Manchester för att möta Henry Royce och undersöka Royce bil. Sent på natten CS Rolls väckte hans kollega Claude Johnson från hans slummer och meddelade "Jag har just träffat den största Automobile Engineer i världen!" Rolls var väl kvalificerad att göra ett sådant uttalande eftersom, efter att ha utbildad vid Eton, hade han fått en ingenjörsexamen vid Cambridge University.

När han lämnade Cambridge år 1895, bodde CS Rolls på South Lodge, en herrgård nära Hyde Park i London som tillhörde hans föräldrar, Lord och Lady Llangattock. Han etablera sig i stallet och workshops i grunderna för herrgård och började sälja bilar, främst Panhards.

Vid sitt första möte enades Rolls och Royce att Rolls skulle sälja alla bilar som Royce skulle kunna göra och att bilarna skulle säljas under namnet "Rolls-Royce". De enades också om att ändra formen på kylaren till att omfatta en rubrik tank, formad så att varmt vatten matas in i toppen av tanken skulle sprida sig vara lika trött ner alla delar av kylaren matrisen, vilket ger mest effektiva sättet kylning av vattnet. Således distinkta, klassiska grekiska tempel "form Rolls-Royce kylaren var tänkt.

RYKTE och Prestige
Även om det fanns en åldersskillnad på cirka 20 år, etablerade Rolls och Royce en omedelbart tycke för varandra. Royce kunde koncentrera sig på att designa och bygga perfekta bilar utan att behöva oroa sälja dem. Rolls skulle uppfylla hans ambition att marknadsföra och sälja mycket hög kvalitet Engelska bilar som bar hans namn. De närmaste tre åren var en period av frenetisk aktivitet och snabb tillväxt i anseende och prestige.

De två cylindriga 10 hk bil inte exakt uppfyller kraven och preferenser CS Rolls "huvudsakliga kunder. Således fattades beslut att designa och producera en trecylindrig 15 hk bil med så många standardiserade delar som möjligt. För Royce var det logiska steget att utöka utbudet till att omfatta en fyrcylindrig 20 HP och, bäst av allt, sexcylindrig 30 HP, alla använder standardiserade delar.

PARTNERSKAP av Rolls och Royce
I december 1904, på Parissalongen på CS Rolls monter, fanns exempel på två, tre och fyra cylindriga Rolls-Royce bilar tillsammans med en sexcylindrig motor. Den 23 december 1904 gjordes en formell överenskommelse mellan Royce Limited och CS Rolls & Co att det senare skulle sälja hela produktionen av bilar som produceras av Royce och bilarna skulle bära titeln Rolls-Royce.

Från 1904 koncentrerade Royce, uppmuntrad av Rolls, hans ansträngningar för att förbättra jämnhet sexcylindrig motor i 30 hk. Royce hade stött på en brist på jämnhet i Deceauville motor och hade ekonomiskt löst problemet i hans dubbla cylinder 10 hk med slutet vikter web balans. Dessa motverkade roterande och mycket av de fram och återgående vikterna. 10 HP var smidig och tyst från det ögonblick det först stund.
Mot slutet av 1904 fanns det bara två sexcylindriga motorer i produktionen. Spyker körde först i 1902 och Napier i 1903 eller i början av 1904. Således var det lite för Royce för att studera eller kopiera.

DEN BÄSTA bil i världen
Royce första 30 hk motorer var oacceptabelt grov och led av timing tåg skallra. Den tändföljd av de tidiga motorerna var 1-5-3-6-2-4. Den logiska svaret på skallran var att passa en främre svänghjul och Royce gjorde så. En av svänghjulen tillfälligt monterad på en trä-adapter för att spara tid. Detta resulterade i jämnare gång jämfört med motorer som är utrustade med metall adaptrar. När motorn drevs, var trä adaptern visar sig vara förkolnade på anliggningsytorna. Royce hade snubblat på principen om toffeln enheten vevaxel spjäll.

Genom att anta denna princip och ändra vinklarna vevaxeln för att ge banorna 4, 5 och 6 en spegelbild av 1, 2 och 3 och en bränning ordning 1-4-2-6-3-5 producerade Royce en anmärkningsvärt jämn och tystgående sexcylindrig motor utan behov av balansvikter. Detta system, som först användes på 30 hk bilen fördes vidare till 40/50 hk som producerades i slutet 1906 och som tjänade "den bästa bilen i världen". Den reviderade tändföljd var ett inslag i alla efterföljande sex-cylindriga motorer tillverkade av Rolls-Royce.

ROLLS-ROYCE Limited och 40/50 hk
1906 var ett betydelsefullt år för utvecklingen av Rolls-Royce. Inte bara var de 40/50 hk lanserades, men Rolls-Royce Limited bildades och formellt registrerats den 15 mars 1906. År 1907 har bolaget absorberas CS Rolls & Co och bilen gör uppdelningen av Royce Ltd i Cooke Street. För tre år hade Cooke Street producerade i genomsnitt tre bilar i månaden och en prognos sex eller sju bilar per månad under 1907 var otillräcklig för att möta efterfrågan på 40/50s. Detta krav var resultatet av en marknadsföringskampanj som lanserades av Claude Johnson genom att ange de större modellerna i tillförlitlighet prövningar.

En särskild 40/50 hk uppnådde en enastående prestanda i 1907 skotska tillförlitlighet Trial och döptes den "Silver Ghost", nu vanligtvis kallas av dess registreringsnummer "AX 201 '. Därefter samtliga 40/50s känd av detta smeknamn.
Styrelsen för Rolls-Royce Limited ville producera 200 bilar per år. Uppenbarligen hade Cooke Street har inte kapacitet för att uppnå detta. Därför var Claude Johnson och Henry Royce tillstånd att hitta och köpa en plats för en ny fabrik. De valde en plats i Näktergalen Road, Derby.

Claude Johnson också klokt beslut att Bolaget skall begränsa sig till produktion av en modell, 40/50 HP: Silver Ghost ". Detta gav den stora fördelen med att kanalisera Royce ansträngningar till ett program för fortsatt förbättring av bilen. Dessa inkluderade förbättringar i fjädrarna, bakaxel med tillsats av en kardanröret och patenterade sfäriska leden, och olika modifieringar till bromsarna.

Royce spenderade sin tid och betydande förmåga inte bara i utformningen förbättringar av "Silver Ghost", men han också designat layouten av verken i Näktergalen Road. Under denna tid han hyrde ett hus i Quarndon, norr om Derby, där han bodde med sin fru och antog dotter Violet.

ROLLS vänder hans UPPMÄRKSAMHET att flyga
Som ett resultat av den enda modell politiken var 20HP modellen inte tillgänglig för CS Rolls gå racing. Han flyttade sitt entusiastiska uppmärksamhet från bilismen till flyget. I motsvarighet i 1909 med Royce, hänvisade han till sin idé för att installera en Rolls-Royce-motorn i en Wright Flyer, som han tänkt köpa. Det finns också en möjlighet att CS Rolls etablerat en romantisk anknytning till bröderna Wright syster. Tyvärr var Rolls dödades i en flygolycka vid Bournmouth i en Wright Flyer en månad efter att uppnå det första dubbel passage av Engelska kanalen 1910.

GRAND PRIX FRAMGÅNG
År 1913 meddelade Spanien ett Grand Prix lopp för fullt utrustade touring bilar. Motorhuvar förslöts och kylvatten fick inte in radiatorerna under loppet. Greve Carlos de Salamanca var Rolls-Royce agent i Spanien och övertalade företaget att de kunde vinna och föreslog två bilar. Den första bilen som vann Grand Prix kördes av de Salamanca med Eric Platford kommer på tredje plats.

Royce hade svårt sjuk 1911 och övertalades av Claude Johnson för att sammanfoga honom i hans Villa Jaune i le Canadel - sur - Mer i södra Frankrike. Royce älskade platsen så marken förvärvades där Royce Villa Mimosa byggdes. Le Bureau byggdes också, för användning som en ritning kontor, och Le Rossignol konstruerades att hysa designers.

För ett antal år, bodde Royce där under vintern och på sommaren bodde han först i St Margarets Bay, Kent och senare på Elmstead, West Wittering. Claude Johnson och Ernest Claremont arrangerade Nurse Aubin att anställa en heltid. Hon såg till att Henry Royce alla behov var föreskrivs tills den dag han dog. Det faktum att Henry lämnade Sjuksköterska Aubin sin villa La Mimosa är en indikation på det nära sambandet mellan dem.

ROLLS-ROYCE AT WAR
Under första världskriget, var den viktigaste anpassningen av 40/50 HP chassi som pansarbilar. Var dock mycket lite ändringar krävs, främst begränsad till styvare fjädrar och en lägre Slutlig utväxling.
Rolls-Royce ombads att tillverka Renault V-8 och RAF 1a motorer som båda var luftkylda. Royce var kritisk deras design och ansåg att om Bolaget var att tillverka flygmotorer, bör de göra en som mötte sina standarder. Således Royce beslutat att konstruera en flygmotor.
Som vanligt följde en period av intensiv aktivitet. Senast den 11 september 1914 hade arrangemang ritningar för motorn tagits fram. Den resulterande Eagle motor testades februari 1915. Det producerade 225 hk vid 1.800 varv per minut. Detta ökades till 360 hk i slutet av kriget.

Barnet ROLLS-ROYCE
Efter vapenstilleståndet i november 1918, fattades beslut om att minska flygmotorer produktion och omstarta 40/50 hk produktion. Dessutom beslutades att producera en mindre modell för att komplettera större motor bilen. Erfarenhet av flygmotorer betonade fördelarna med överliggande ventiler. Den mindre motorn, kodnamnet "duvhök", hade en 3 tums hål och 4,5 tums stroke och en kapacitet på 3,13 liter. Bilen, som kallas 20 Hk infördes 1922.

Det beslutades att inleda tillverkning av 40/50 hk i Amerika, för att spara skatter, på mark som har förvärvats i Springfield 1917. Rolls-Royce of America Inc. bildades i november 1919. Så småningom blev 1.700 'Silver Ghosts "made in Springfield jämfört med 6173 i England under en mycket längre tid.
År 1924 var framhjulsbromsarna monteras på 40/50 HP: Silver Ghost "bilar med en växellåda driven servo mekanism. Systemet följer de 20 HP-modeller och förblev vid efterföljande modeller tills Silver Cloud / S Type.

DEN NYA PHANTOM
I maj 1925 bolaget infört ett toppventilsmotor och monterade fast det i "Silver Ghost" Chassi. Med 4,25 tum hål och 5,5 tums stroke den ökade "Silver Ghost" kapacitet 7,43 liter till 7,67 liter. Till skillnad från 20 hk motor, behöll det två cylinderblock men med en förstyvad struktur av en enda cylinderhuvud.

År 1929 20 hk Cylinderdiameter ökades från 3 tum till 3,25 inches för att göra det i de 20/25 hk. Royce och hans team infört en rad ändringar av 20/25 hk som utfärdats i 1932. Denna mellanliggande 20/25 hk var den sista designen som produceras av Henry Royce. The Phantom II och efterföljande modeller designad av Hives och hans experimentella avdelningen. Den 1929 ekonomiska nedgången i Amerika resulterade i nedläggning av Rolls-Royce America Inc i 1931.

SCHNEIDER TROPHY FRAMGÅNG
År 1927 Napier Lion motor i en Supermarine S5 vann Schneider Trophy för Storbritannien i Venedig. Således i 1929 nästa race skulle vara i Storbritannien och en ny starkare motor krävdes. Henry Royce närmade med en kravspecifikation i februari 1927. Henry Royce skapade R motor med en stor kompressor. Tävlingen ägde rum i 1929. Den 7 september 1929, vann Mitchell S6 med "R" motor Schneider Trophy lopp på 328,65 mph.

Eftersom Storbritannien hade vunnit Schneider Trophy tävlingen två gånger i rad, behövde det bara för att vinna den tredje tävlingen i 1931 för att vinna trofén direkt.
Trogen Engelska politik, beslutade den brittiska regeringen att inte komma in här loppet. Men satte Lady Houston upp £ 100.000 som övertalade politikerna att komma trots allt.

RJ Mitchell utvecklade S6B skrov och en ny propeller. Royce ökade makt "R" motor. Som ett resultat, var 1931 lopp vunnit vid en hastighet av 407 miles per timme. Mitchells S6B utvecklades till Spitfire stridsplan och Royce "R" motorn utvecklades till den berömda Merlin motor som drivs Spitfire och många andra plan krig.

År 1930 Henry Royce, som redan hade tilldelats en OBE, skapades en Baronet. På 11 juni 1930 Henry skrev till samtliga anställda i Rolls-Royce Limited och Royce Limited tacka dem för deras bidrag till ära.

Sir Frederick Henry Royce var en verkligt innovativ ingenjör. Han hade 301 patent till hans namn. Till stor del själv utbildad, blev han en av de mest ärade ingenjörer i världen. När han dog i april 1933 sörjde nationen hans bortgång.
Källa: Rolls-Royce Motor Cars